(Más)félmillió lépés egy fenntarthatóbb jövőért

Zöldlábnyom

Zöldlábnyom

Ételmentő

2019. március 25. - zöldülő

A fenntartható (és kevesebb hulladékot termelő) háztartás egyik pillére az ételekkel való takarékosság. Ennek alapja természetesen a felesleges vásárlások elkerülése/kivédése, és a maradékok újrahasznosítása.
Bevallom, nagyon szeretek kísérletezni, új dolgokat kipróbálni- a konyhában is. Így egy-egy megmaradt ételből újat, mást készíteni.

A heti menütervezés segít elkerülni a komolyabb pazarlást (és a kreatívabb újrafelhasználást tesz lehetővé), de nem mindig sikerül eltalálni, mi az, ami elfogy és mi nem. Ezekre az esetekre jól jön néhány ötlet.

A megmaradt paprikás krumpli nálunk -másnap- krumplis tésztaként születik újjá (kissé lepirítva a sütőben), maradék rizsből zöldséges, szezámos pirított rizst készítek, maradék sült hús salátaként, tortilla-töltelékként sőt pizzafeltétként is megállja a helyét. A tortilla és a pizza egyébként is nagyon jó "társ" az újrahasznosításban, szinte mindent bele- illetve rá lehet pakolni. Még jobb (és olcsóbb), ha magunk készítjük az alaptésztát. Maradék pörköltből a klasszikus hortobágyi palacsintát szoktam elkészíteni (ehhez a csirkepörkölt is megfelel), de lehet másnap más körettel klasszikus egytálétel: rizses vagy tarhonyás hús, hamis brassói aprópecsenye,  levesként gulyás, hamis palócleves lehet belőle.

Lássunk két konkrét receptet is az "ételmentéshez":

Kissé túlméreteztem a bolognai szószt. Szerencsére korábban marad lasagne-(lap)tészta, így könnyű dolgom volt. A bolognaihoz besamelt főztem, összekevertem, rétegesen leraktam egy sütőtálba és megsütöttem. Kész! Részletesebben, ha esetleg valaki még nem készített lasagnét:

 

 

Mint minden gyerek, a lányom is nagyon szereti a palacsintát, így gyakran sütök. Hétvégén is készítettem, de valahogy mégsem fogyott el a klasszikus lekvár-kakaó ízesítéssel. Így megtöltöttem és sós palacsintaként, sütőtálban megsütöttem (a klasszikus palacsintát csak teáskanálnyi cukorral készítem, így nem túl édes az alaptészta). A töltelékhez felhasznált szalonna, sonka és sajt is a hűtőben várt a sorára (mindhárom csak egy kis, utolsó darab volt), a medvehagymát frissen szedtük a hétvégi kiránduláson (fagyasztottal is helyettesíthető vagy elhagyható).

Az elkészült ételek nem csak a jóllakottság, hanem elégedettség érzését is megadhatják: kevesebbet pazaroltunk, tettünk egy lépést a fenntarthatóság felé és még spóroltunk is.

süti beállítások módosítása